Utvecklingsprogrammet

SMIL har under många år genomfört Utvecklingsprogrammet, vilket varit ett av våra mest uppskattade program. Här har företag som SECTRA, Kreatel, <fyll på> … m fl hjälpt varandra att komma igenom knäckfrågor som varit viktiga att lösa för deras fortsatta utveckling.

Vi har nu bestämt oss för att vitalisera och återstarta Utvecklingsprogrammet. Sara Hillbom, VD på Psykologpartners AB och Gert Kindgren, managementkonsult i Kindgren & Partner AB kommer därför att hålla i tredje generationen av Utvecklingsprogrammet.
Vi välkomnar nu SMIL-medlemmar och andra företag med tillväxtambitioner att delta i Utvecklingsprogrammet 3.0 med start våren 2025.

Kort om utvecklingsledarna

Sara är en av grundarna och VD för Psykologpartners. Hon är och leg psykolog och organisationspsykolog. Hon har gedigen erfarenhet att som konsult jobba med professionalisering av tillväxtföretag, främst tjänste- och konsultföretag. Utöver rollen som VD och organisationskonsult har hon ett antal styrelseuppdrag.
Gert har lång erfarenhet av startup- och tillväxtföretag, men även av större internationella företag. Han har haft flera VD-uppdrag och ett drygt 20-tal styrelseuppdrag, och bl a jobbat med produkt- och affärsutveckling, riskkapitalfinansiering, ägarfrågor och strukturkapital (ordning & reda). Gert är idag verksam som mangamentkonsult och frivillig sjöräddare.
Vi är båda väldigt inspirerade av möjligheten att bidra med våra erfarenheter i de här tillväxtföretagens resa. Som tidigare styrelsemedlemmar i SMIL kändes det väldigt naturligt att tacka ja när vi fick frågan att forma och driva Utvecklingsprogrammet 3.0.

Kort om programmet

Vi inleder med en långlunch för att introducera programmet och hemuppgiften till första lunch-lunch träffen.
Första lunch-lunch kommer vi att ”krypa innanför skinnet” på varje företag för att hjälpas åt att hitta knäckfrågan (eller frågorna). Till stöd kommer vi att använda

  • Genomlysning av ägande och styrning
    • Hur fortplantar sig mål och visioner hos ägare genom styrelse till ledning och anställda.
  • Företagets affärsmodell
    • Vi använder Business Model Canvass – ett strukturerat sätt att beskriva företagets verksamhet och affärsmodell så att alla förstår. Det ger oss också möjligheten att enklare jämföra våra företag.
  • Företagets organisation och strukturkapital
    • Hur ser strukturer och system ut?
    • Hur fungerar samspel och ledarskap?
    • Vilken input/Output behövs respektive finns

Andra lunch-lunch gör vi en avstämning av hur det går och samlar erfarenheter från varandras arbete med knäckfrågorna.
Tredje lunch-lunch är det dags för målgång

  • Vad vi har uppnått?
    • Vad har vi lärt oss?
    • Vad gjorde vi bra?
    • Vad kunde vi gjort annorlunda?
    • Fortsatt utveckling -nästa steg?

Inför varje lunch-lunch gör vi en kortare individuell avstämning med varje företag.


Vid varje tillfälle ges utrymme för nätverkande, en viktig del av programmet.


Erfarenheten säger oss att 2 personer per företag bör delta för att få något att hända i arbetet mellan träffarna. Vill ni delta flera från ert företag fungerar det också.


Kostnaden för programmet är 45.000:- per företag vid 1-2 deltagare/företag. För ytterligare deltagare tillkommer 20.000:- per deltagare. Samtliga priser ex moms.


Vi kommer att hålla till på mindre konferensanläggningar inom Östergötland, där vi helst har hela stället, eller en del av det, för oss själva. Kostnaden för konferenserna debiteras direkt till respektive företag och kan tänkas ligga runt ca 3.000:- per person och träff. Träffarna kommer typiskt att vara kl 10 dag 1 – kl 15 dag 2. 

Preliminära datum 2025 är 

  • 6 mars lunch
  • 13-14 maj lunch-lunch #1
  • 3-4 september lunch-lunch #2
  • 11-12 november lunch-lunch #3

Mer information kan fås genom att delta på SMIL-träffen den 2025-01-XX.

Vill du redan nu anmäla dig företag för att försäkra er om en plats, gör det via formuläret alternativt på denna sida alternativt maila till utvecklingsprogrammet@smil.se   .

Anmälningsformulär

Personlig Information
Programinformation
Betalningsinformation
Godkännande

Tidigare deltagare